


GÁLIK MIHÁLY

A MÉDIATULAJDON HATÁSA A MÉDIA 
FÜGGETLENSÉGÉRE ÉS PLURALIZMUSÁRA 

MAGYARORSZÁGON1

1. Bevezetés

Ez  a  tanulmány  arra  tesz  kísérletet,  hogy  vázolja  a  magyarországi  média 

tulajdonviszonyainak rendszerét a 2000-es évek elején.2 A magyar médiát piaci erők 

uralják: a médiapiac kialakulásáig vezető „hosszú menetelés” 1988-ban kezdődött, és 

nagyjából egy évtizedig tartott. Erős külföldi tulajdon, a politika sajtó visszaszorulása és 

a  bulvárlapok  növekvő  példányszáma,  győzedelmeskedő  kereskedelmi  rádió-  és 

televíziócsatornák,  minimális  társadalmi  presztizzsel  és  alacsony  piaci  részesedéssel 

rendelkező, gyenge közszolgálati szektor, plusz egy mélyen megosztott újságíróközösség 

–  ezek  jellemzik  a  leginkább  az  ország  mai  médiahelyzetét.  Mindez  aligha  az  az 

eredmény,  amelyet  a  politikai  rendszer  1989–90-es  forradalmi  változásait  kísérő 

sajtóátalakulástól  várni  lehetett  volna,  s  nem  is  az,  amit  a  médiaszakértők  az 

úgynevezett demokratikus média kereteként felvázolnak – de sajnos ez a helyzet.

A második világháború után fél évszázadig a közép- és kelet-európai médiarendszerek 

adott  politikai,  intézményi,  gazdasági  és  jogi  szerkezeti  keretekbe  ágyazódtak, 

amelyeket  azután  az  1989–90-es  „dicsőséges  esztendők”  törtek  szét.  Magyarország 

esetében  a  sajtószabadságot  az  alkotmány  garantálta,  s  a  parlament  1986-ban 

elfogadott egy külön sajtótörvényt is, de ez a jogszabály csak álca volt. A hírhedt 1986-

os  magyar  sajtótörvény  engedélyhez  kötötte,  hogy  az  állampolgárok  kiadóvállalatot 

alapítsanak,  míg  a  rádiós  és  a  tévés  szektor  gyakorlatilag  állami  ellenőrzés  alatti 

pártmonopólium maradt.

Az 1980-as évek legvégén a „befagyott”  társadalmi struktúra mind Magyarországon, 

mind Kelet-Közép-Európa más részein hirtelen olvadni kezdett. Lehetségesnek kezdett 

1 A tanulmány egy nagyszabású, A médiatulajdon és hatása a média függetlenségére és pluralizmusára elnevezésű, 18 
országra kiterjedő európai kutatási projekt keretében készült 2003 második felében. Felépítése követi azt a szerkezetet, 
amelyet a kutatás szervezői határoztak meg. Ez a szerkezet annyiban akár önkényesnek is tekinthető, hogy a lapkiadáson 
belül lényegében csak az újságkiadást érinti, beleértve annak nyomdai infrastruktúráját és terjesztését is, míg a rádiózásban 
és televíziózásban a műsorterjesztés már nem került bele a vizsgálatba. Az a keret, amelyben az írás született, annyiban is 
rányomja még a bélyegét a tartalomra, hogy esetenként általánosabb, néha bizonyos részletektől eltekintő megállapításokat 
tartalmaz, hisz a magyar media- és politikai viszonyok aprólékos ismeretét nem feltételezhette a megcélzott olvasótól a 
szerző. Mindemellett a tanulmány ebben a formájában is hiánypótló jellegű a szélesebb szakmai olvasótábor számára, 
ezért döntöttünk a fordítás közlése mellett. Felhívjuk az olvasó figyelmét arra, hogy a kutatás keretében született 18 
országtanulmány és a régió egészére vonatkozó összegző tanulmány az eredeti, angol nyelven a www.mirovni- 
institut.si/media_ownership honlapon található, és pdf formátumban le is tölthető.
2 Külön köszönet illeti Vajda Éva Ph.D.-hallgatót (ELTE Esztétika Tanszék), aki 2003 novemberében kutatási 
munkatársként nyújtott segítséget a tanulmány szerzőjének.

www.mirovni- institut.si/media_ownership
www.mirovni- institut.si/media_ownership


tünni  a  parancsuralmi  rendszerből  a  demokráciába,  a  tervutasításos  gazdaságból  a 

piacgazdaságba való átmenet, s magától értetődőnek látszott, hogy a médiarendszer is 

alapvető változásokon megy majd át igen rövid időn belül.

A nyomtatott sajtó engedélyezési rendszere 1989 júniusában teljesen megszűnt. Ez – a 

társasági törvény hat hónappal azelőtt elfogadott rendelkezéseivel együtt – új szereplők 

előtt  is  megnyitotta  az  utat  a  kiadói  szférában.  A  távozóban  lévő  kommunista 

kormányzat  egy  médiatörvényt  mindazonáltal  már  nem  mert  elfogadni,  helyette 

moratóriumot  rendelt  el  a  frekvenciák  felosztására  –  ez  az  intézkedés  1989-ben 

politikai  gesztus  volt  a  nemzeti  politikai  kerekasztal-tárgyalások  során  megerősödő 

ellenzéki  erők  felé.  E  moratórium  különböző  okokból  meglehetősen  tartósnak 

bizonyult,  s  1995  legvégéig  nem  is  fogadtak  el  médiatörvényt.  Amikor  végül  a 

köztársasági  elnök aláírásával  életbe  lépett,  az  1996.  évi  I.  törvény  a  rádiózásról  és 

televíziózásról (a továbbiakban médiatörvény) néven cikkelyezték be.

2. Jogszabályi háttér: a koncentrációellenes rendelkezésük 

és végrehajtásuk

2.1. Hogyan szabályozható a média koncentrációja?

Méretgazdaságosság és választékgazdaságosság – e két,  a koncentrált  piacok mögött 

meghúzódó  fő  tényező  a  médiában  is  érvényesül.  Nem  meglepő  módon  a  legtöbb 

médiaszakértő egyetért abban, hogy a médiaágazatban érvényesülnek a koncentrációra 

vezető tényezők (Picard, 1989; McQuail, 1994; Doyle, 2002). Még a digitális forradalom 

sem változtatta meg a média gazdasági törvényeit, s ezeken belül azt, hogy a piacot a 

nagy vállalkozásokba való koncentrálódás, illetve e nagy cégek uralma jellemzi.

A médiaelmélettel foglalkozó szakemberek széles körben osztják azt a felfogást, hogy a 

média  koncentrációja  akadályozza  az  eltérő  vélemények  megjelenítését,  s  így 

alapvetően ellentétes a demokráciával. A gyakorlatban léteznek ugyan bizonyos, erre 

vonatkozó  (részletes  vagy  kevésbé  részletezett)  jogszabályok  a  demokratikus 

társadalmakban, de az az igazság, hogy szakmai szempontból a médiakoncentrációra 

vonatkozó jogalkotás – nemzeti  és  nemzetközi  szinten is  – igen nehéz,  amint azt  a 

különböző európai uniós szabályozási kezdeményezések elmúlt évtizedbeli kudarca is 

bizonyítja (Sánchez-Tabernero & Carvajal, 2002).

2.2. A koncentrációellenes jogalkotás előzményei

Az 1990 márciusában és áprilisában tartott, kétfordulós parlamenti választások a várt 

eredményt hozták: a feltörekvő középjobb pártok győztek, így ők alkothattak koalíciót 

és  új  kormányt.  Ám  e  pártok  nem  rendelkeztek  kétharmados  többséggel  a 



törvényhozásban,  ezért  nem  voltak  olyan  helyzetben,  hogy  az  ellenzéki  pártok 

beleegyezése  nélkül  megváltoztassák  volna  az  alkotmányt.  A  furcsa  parlamenti 

matematikából  kifolyólag  a  legerősebb  jobbközép  párt  (a  választások  nyertese,  a 

Magyar  Demokrata  Fórum)  és  a  legerősebb  ellenzéki  párt  (a  Szabad  Demokraták 

Szövetsége,  a  magyar  liberális  párt,  amely  az  MDF után a  második  helyen végzett) 

együtt csaknem a parlamenti mandátumok kétharmada felett rendelkezett.

Sokak nagy meglepetésére a két nagy párt vezetői röviddel a választások után, ám még 

az új összetételű parlament összehívása előtt tárgyalásba bocsátkoztak az új alkotmány 

alapelveiről.  1990  április  végén  sikerült  kompromisszumra  jutniuk  (a  politikai 

zsargonban egyezségüket paktum néven emlegették), s az új törvényhozás két hónappal 

később megszavazta a két párt vezetői által előzetesen kidolgozott változtatásokat. Ami 

a  média  szabályozását  illeti,  a  két  nagy  párt  abban  egyezett  meg,  hogy  a  leendő 

médiatörvényt  a  parlamentnek  kétharmados  többséggel  kell  elfogadnia,  s  hogy  a 

médiamonopóliumok  létrejöttének  megakadályozásáról  szóló  jogszabály  szintén 

kétharmados többséget igényel (Alkotmány 61(4) cikkely). Megállapodtak az 1986-os 

sajtótörvény módosításában is, de e módosítások nem terjedtek ki monopóliumellenes 

rendelkezésekre.

2.3. Koncentrációellenes rendelkezések az 1996-os médiatörvényben

Az  1996-os  médiatörvényben  számos,  a  piaci  részesedésre  és  tulajdonra  vonatkozó 

rendelkezés szerepel. A konkrét megoldások ma már meglehetősen ódivatúnak tűnnek, 

ám  ennek  ellenére  hatályosak:  a  törvény  módosításához  előfeltételként  szükséges, 

kétharmados többség elérése a közeljövőben elég valószínűtlen,  mivel  Magyarország 

1998  óta  mélyen  megosztott  két  politikai  tömb  –  a  szociálliberális  szövetség  és  a 

jobbközép pártok – között.  Az 1996-os médiatörvény egyetlen lényeges módosítását 

2002-ben hajtották végre, de ez nem érintette a koncentrációellenes rendelkezéseket. A 

2002-es XX. törvényként elfogadott módosítások szorosan az 1996-os médiatörvény és 

az EU médiairányelvei közötti  jogharmonizáció követelményéhez kötődtek, s mind a 

kormánykoalíció pártjai, mind az ellenzéki pártok megszavazták azokat.

A törvény 86(5) cikkelye szerint  egy piaci  szereplő legfeljebb egy országos,  vagy két 

körzeti és négy helyi, vagy 12 helyi műsorszolgáltatás elláttására jogosult. A korlátozás 

nem vonatkozik a szakosított (tematikus) műsorszolgáltatókra, ám abban az esetben, 

ha a fentebb részletezettnél több csatornát működtetnek, a hirdetési időre megszabott, 

általános  15  százaléknál  alacsonyabb  limit  vonatkozik  rájuk  (86(6)  cikkely).  Az 

országos,  körzeti  és  helyi  műsorszolgáltatás  kifejezést  a  törvény  jól  körülírja,  s  a 

korlátozások  világosnak  tűnnek,  bár  meglehetősen  önkényesek.  Megkérdőjelezhető 

például, hogy miért van megszabva éppen négy helyi műsorszolgáltatói engedély öt, hat 



stb.  helyett,  s  miért  épp  12  (nem  több,  nem  kevesebb)  engedély  a  felső  határ  egy 

szereplő számára a helyi piacokon.

Mindazonáltal  e  kérdések  nem  sok  gyakorlati  jelentőséggel  bírnak  a  magyar 

médiapiacon, hiszen a két országos kereskedelmi tévécsatorna (a TV2 és az RTL Klub) 

2003-ban összesítve a közönség csaknem 60 százalékára kiterjedő piaci részesedéssel 

rendelkezett (Forrás: AGB Hungary), s még nagyobb, 90 százalékos vagy akörüli arányt 

értek  el  a  hirdetési  piacon (vállalati  közleményekre,  mérlegadatokra és  más ágazati 

forrásokra támaszkodó becslés).  A – Danubius és  Sláger rádió néven sugárzó – két 

országos  kereskedelmi  rádiócsatornára  vonatkozó,  megfelelő  adatok  valamivel 

alacsonyabbak (körülbelül 50 százalékos becsült közönségarány – forrás: Szonda-GFK 

– és  több,  mint  60 százalékos  hirdetési  arány),  így  megállapítható,  hogy  ez  a  négy 

kereskedelmi csatorna uralja a magyar médiapiacot.

2.4. Koncentrációellenes rendelkezések az 1996-os versenytörvényben

Az 1996.  évi  LVII.  törvény a tisztességtelen piaci  magatartás  és a  versenykorlátozás 

tilalmáról (a továbbiakban: versenytörvény) nem tartalmaz a médiaágazatra vonatkozó 

speciális  előírásokat.  Bizonyos,  a  törvény  által  világosan  megszabott  esetekben  a 

vállalkozások  összeolvadása  a  Gazdasági  Versenyhivatal  engedélyéhez  kötött.  Ilyen 

jóváhagyás szükséges, ha az érintett vállalkozások egyesített nettó forgalma, vagy nettó 

bevétele meghaladja a tízmilliárd forintot, és mindegyik vállalkozás előző üzleti évében 

meghaladja  a  félmilliárd  forintot  (részletes  leírás  a  törvény  idevonatkozó,  24–28. 

cikkelyében).  Ami a magyar forint  (HUF) és az euró (EUR, illetve 2002 előtt  ECU) 

átváltási arányát illeti, lásd az 1. táblázat adatait:

HUF/EUR (2002 előtt: ECU) árfolyam éves átlaga 1996–2003 között

Év 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003

Árfolyam 191 211 241 253 260 257 243 254

Forrás: Magyar Nemzeti Bank

Az  1996-os  versenytörvényt  azóta  számos  alkalommal  változtatták  és/vagy 

módosították. A versenyre vonatkozó jogalkotás szakmai folyamatnak tűnik, s a média 

nem  is  foglalkozik  vele  részletesen.  A  Gazdasági  Versenyhivatalt  kellően 

kiegyensúlyozott, politikailag semleges kormányszervnek tartják, amely sikeresen távol 

tartja  magát  a  napi  politikától.  Legfontosabb  testületében,  a  Versenytanácsban 

technokraták  találhatók,  s  e  testület   versenyügyekben  hozott  határozatait  ritkán 

támadják meg a bíróságon – vagy ha igen, a bíróság csak néha változtatja meg a tanács 

döntéseit.



2.5.  A  tulajdonjogra  vonatkozó  különleges  rendelkezések  a 

médiatörvényben

A  tulajdonjogi  szabályok  magyarázata  előtt  leszögezendő,  hogy  a  vezető  állami 

hivatalnokokat  (mind  országos,  mind  helyi  szinten),  a  törvényhozás  tagjait  (bírók, 

államügyészek  stb),  a  pártok  tisztségviselőit,  a  médiát  és  a  telekommunikációt 

szabályozó testületek tagjait stb. a törvény kizárja a műsorszolgáltatók közül. A törvény 

azt  is  kiköti,  hogy  sem a  pártok  által  alapított  cégek,  sem az  olyan  vállalatok  nem 

szerezhetnek műsorszolgáltatói  engedélyt,  amelyekben az  állam (25  százalékos  vagy 

annál  magasabb)  befolyásoló  részesedéssel  bír  . A  legfontosabb  rendelkezések  így 

összegezhetők:

 Országos  és  körzeti  vételkörzetű  televízió,  illetve  országos  vételkörzetű  rádió 

műsorszolgáltató részvénytársasági formában működhet (85(3) cikkely).

 Országos  műsorszolgáltatásra  jogosult  részvénytársaságban  a  magyar 

állampolgárságú,  magyarországi  lakóhelyű  természetes  személyeknek  vagy 

magyarországi székhelyű jogi személyeknek összesen legalább a szavazati jogok 26 

százalékával  kell  rendelkezniük.  Emellett  az  országos  műsorszolgáltatást  végző 

részvénytársaság  igazgatóságában  a  tagok,  közhasznú  társaság  esetében  az 

ügyvezetők  többségének  magyar  állampolgárságú,  magyarországi  lakóhelyű 

személynek  kell  lennie  (122(1)  és  122(4)  cikkely).  Igaz,  e  kikötések  hatálya 

Magyarország EU-felvétele után megszűnik.

 Az  országos  hálózatba  kapcsolódás  nélküli  földfelszíni  terjesztésű  televíziós 

műsorszolgáltatást végző részvénytársaságban egy vállalkozás legfeljebb a szavazati 

jogok 49 százalékával rendelkezhet (122(2) cikkely).

2.6.  A  médiatörvény  médián  belüli  kereszttulajdonlásra  vonatkozó 

korlátozásai

Általánosságban véve a törvény számos, a kereszttulajdonlásra vonatkozó korlátozást 

tartalmaz, s ezeket szigorúan is veszik. A rádiós és televíziós műsorszolgáltatók közti 

kereszttulajdonlást  a korábban részletezett  (lásd a 2.3 alfejezet  második bekezdését) 

előírások korlátozzák,  s  a  nyomtatott,  valamint  az  elektronikus sajtó  piaci  szereplői 

közti kereszttulajdonlás is szigorúan behatárolt.

Az országos napilapok és hetilapok kiadói (pontosabban szólva azok a vállalkozások, 

amelyek befolyásoló részesedéssel rendelkeznek egy ilyen kiadóban), nem szerezhetnek 



befolyásoló  részesedést  országos  műsorszórással  terjesztett  műsorszolgáltatóban,  és 

viszont  (125(1)  cikkely).  Aki  befolyásoló  részesedéssel,  kiadói,  illetve  alapítói  joggal 

rendelkezik  olyan  nem  országos  terjesztésű  napilapban,  amelynek  eladott  napi 

példányszáma  a  eléri  tízezer  példányt,  az  nem  szerezhet  többségi  tulajdont  olyan 

műsorszolgáltatóban  vagy  műsorelosztóban,  amelynek  vételkörzete  átfedi  a  lap 

terjesztési körzetének 80 százalékát, és viszont (125(3) cikkely).

Vonatkoznak bizonyos korlátozások a műsorszolgáltatók és a kábeles műsorelosztók, 

valamint  a  műsorszolgáltatók  és  a  lapkiadók  közti  kereszttulajdonlásra  is,  de  ezek 

gyakorlati jelentősége kisebb, ezért nem is részletezzük őket. Ugyanakkor még egyszer 

emlékeztetnénk rá, hogy a napi- és hetilapok kiadásához nincs szükség engedélyre, a 

törvény csak a média kereszttulajdonlást korlátozza.

3. A jogszabályok végrehajtása

3.1. Médiakoncentrációs esetek

Az  itt  tárgyalandó  első  ügy  elég  különleges:  egy  Magyarország  határain  túl  történt 

részvényfelvásárlás végső soron a legnagyobb példányszámú magyar politikai napilap 

kiadójának  tulajdonosi  szerkezetében  is  változásokat  okozott.  2001-ben  a  német 

médiabirodalom,  a  Bertelsmann A.G.  úgy döntött,  hogy globális  vállalati  stratégiája 

részeként 53,1 százalékra emeli az RTL-csoportbeli részesedését. A CLT-Ufa cég, amely 

teljes mértékben az RTL csoporthoz tartozó leányvállalat, történetesen 49 százalékos 

részesedéssel rendelkezik az M-RTL Rt-ben, abban az országos kereskedelmi televíziós 

műsorszolgáltatóban, amely Magyarországon az RTL Klub csatornát üzemelteti. Mivel a 

Bertelsmann  megnövelte  RTL  csoportbeli  részesedését,  így  a  médiaóriás  CLT-Ufa 

vállalaton keresztüli közvetett részesedése az M-RTL Rt-ben túllépte a 25 százalékos 

(befolyásolói részesedési) küszöböt.

A  Bertelsmann  2001-ben  67,65  százalékos  közvetlen  részesedéssel  rendelkezett  a 

Népszabadság Rt-ben, Magyarország legnagyobb példányszámú politikai napilapjának 

kiadójában.  Ezért amikor a médiaóriás RTL csoportbeli  részesedését  53,1  százalékra 

növelte,  s  ennek következtében a  Bertelsmann közvetett  érdekeltsége az  M-RTL Rt. 

televíziós  műsorszolgáltatóban  túllépte  a  25  százalékos  küszöböt,  az  M-RTL  Rt. 

változatlan tulajdonosi szerkezete (lásd a 9. táblázatot) hirtelen összeütközésbe került 

az  1996-os  médiatörvény  által  megszabott  (125(1)  cikkely),  kereszttulajdonlást 

korlátozó  előírásokkal.  A  Bertelsmann-nak  két  lehetősége  volt:  csökkenteni  a 

Népszabadság Rt-n belüli részesedését vagy ugyanezt tenni az M-RTL Rt-nél.

Az illetékes szabályozó szerv, az Országos Rádió és Televízió Testület 1130/2001. sz. 



(VIII.28.)  határozatában  megállapította  a  törvénysértést,  és  felkérte  a 

műsorszolgáltatót, hogy 180 napon belül a törvény előírásainak megfelelően alakítsa át 

tulajdonosi  szerkezetét.  A  Bertesmann  cég  de  facto  elfogadta  a  határozatot,  s  a 

Népszabadságon  belüli  részesedésének  17,68  százalékra  való  csökkentése  mellett 

döntött, 49,97 százaléknyi részesedésnek egy másik kiadói csoportnak, a Ringier Rt-nek 

(pontosabban a B.  V.  Tabora konszernnek, egy 100 százalékos Ringier-érdekeltségű, 

Hollandiában  bejegyzett  társaságnak)  való  eladásával.  A  Bertelsmann  döntését  az 

ORTT végül is elfogadta az ügy megoldásaként (1038/2002 (VI.27.) sz. határozat).

A  Népszabadság  Rt-n  belüli  új,  kisebbségi  részesedésével  szemlátomást  elégedetlen 

Bertelsmann  később  egy  másik  koncentrációellenes  eljárás  alanya  lett,  de  ez 

alkalommal  a  cég  a  versenyjogból  fakadó  nehézségekbe  ütközött.  A  Tabora  és  a 

Bertelsmann ugyanis 2003. február 27-én egy nemzetközi részvényügyletben állapodott 

meg,  s  e  megegyzés  nyomán  a  Tabora  megszerezte  a  Bertelsmann  maradék,  17,68 

százalékos  Népszabadság  Rt-beli  részesedését,  s  egyben  többségi,  meghatározó 

részesedéssel  rendelkező  tulajdonossá  vált  a  kiadóvállalatban.  Figyelembe  véve 

azonban, hogy a Ringier Kiadó Kft. (egy magyarországi bejegyzésű, piacvezető, a svájci 

Ringier  A.  G.  100  százalékos  érdekeltségében  lévő  országos  napilap  kiadó)  és  a 

Népszabadság  Rt.  összesített  nettó  forgalma  2002-ben  meghaladta  a  tízmilliárd 

forintos küszöböt (41,2 millió eurót), valamint hogy mindkét vállalkozás nettó forgalma 

meghaladta  a  félmilliárd  forintot  (2,1  milliárd  eurót),  a  két  félnek  az  1996-os 

versenytörvénynek megfelelően (24(1)(2) és 26(1)(2) cikkely) meg kellett  szereznie a 

tranzakcióhoz a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyását.

 A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa visszautasította a Tabora kérelmét, és nem 

hagyta  jóvá  az  ügyletet  (Vj-59/2003/65.  sz.  határozat).  A  versenybírák,  amint  a 

Versenytanács  tagjait  hívják,  azzal  érveltek,  hogy  a  Népszabadság  Rt.  befolyásoló 

részesedésének megszerzésével a Ringier Rt. erőfölényhez jutna az országos politikai 

napilapok piacán, márpedig a tranzakció ilyetén kimenetelét a jóváhagyás elutasításával 

meg kell akadályozni. A B. V. Tabora és a Népszabadság Rt. a versenytanácsi határozat 

bírósági  megtámadásával  fenyegetőzött,  s  az  információk  szerint  2003 végén  így  is 

tettek.

A harmadik ügyet a magyar sajtó 2003 folyamán széles körben tárgyalta. Ez a HVG Rt. 

75  százalékos  érdekeltségének  az  eladására  vonatkozott  –  a  cég  a  legnagyobb 

példányszámú heti politikai magazin, a HVG kiadója, amely egyben a hirdetési piacon 

is  igen  erős  pozíciót  foglal  el.  A  HVG  Rt.  a  magazin  szerkesztőségi  tagjainak  és  a 

kiadóvállalat  alkalmazottainak  tulajdonában  állt,  beleértve  a  dolgozókat  és  a 

menedzsereket  is,  akik  2003-ban  úgy  döntöttek,  hogy  eladják  részesedésük 

háromnegyedét. A vállalat nettó forgalma 2002-ben 4,6 milliárd forintra (18,9 millió 



euró) rúgott. A leendő vásárlókkal folytatott, hosszas tárgyalások után az Ost Holding 

Kft-vel  egyezett  meg,  amely a nagy Westdeutsche Allgemeine Zeitungsverlag (WAZ) 

csoporthoz  tartozik.  A  WAZ  által  a  részvényekért  fizetett  összeget  nem  hozták 

nyilvánosságra.

A  WAZ  1990-ben  jelent  meg  a  magyar  megyei  napilappiacon,  amikor  nyílt 

versenytárgyaláson megvásárolt  négy  megyei  lapot  Nyugat-Magyarországon.  A  WAZ 

magyarországi leányvállalatait sikeresnek tartják, kiterjesztették üzleti tevékenységüket 

a magyar piacra, s üzleti forgalmukat folyamatosan növelve 2002-ben nettó 5,8 milliárd 

forintot  (23,9  millió  euró)  értek  el.  A  részvényfelvásárlást  a  Versenytanács  2003 

szeptember végén jóváhagyta. A versenybírók indoklása szerint a két vállalat két eltérő 

piacon  van  jelen  (megyei  napilapok  és  politikai  hírmagazinok),  s  a  HVG  Rt.  75 

százalékának megszerzése nem hoz létre piaci túlsúlyt egyik piacon sem.

4. A médiatulajdonlás átláthatósága

Egyetlen Magyarországon bejegyzett médiavállalkozás sem nyilvános részvénytársaság, 

egyiket  sem vezették  be  a  tőzsdére.  Így  kevésbé  átláthatók,  mint  a  tőzsdén jegyzett 

részvénytársaságok,  bár  a  törvényi  rendelkezések  azért  bizonyos  fokig  szavatolják  a 

tulajdonosi  kör  átláthatóságát.  Először  is  minden  gazdasági  vállalkozást  be  kell 

jegyeztetni a Cégbíróságon, s mindegyiknek közölni kell tulajdonosi szerkezetét, illetve 

az  abban  beállt  változásokat.  Ezekhez  az  iratokhoz  a  naghy  szabadon  és  ingyen 

hozzáférhetők  a  nagyközönség  számára.  Működnek  internetes  kereskedelmi 

szolgáltatók is, amelyek – eseti, lehívásos alapon – adatokat szolgáltatnak a bejegyzett 

vállalkozásokról,  de ez meglehetősen költséges megoldás, s nem is ad teljes leírást a 

tulajdonosi  szerkezetről.  Így  a  legtöbbször  elkerülhetetlen  a  Cégbíróság  személyes 

felkeresése, ha valaki a részletekre is kiváncsi.

A  törvény  minden  műsorszolgáltatót  arra  kötelez,  hogy  jelentse  a  tulajdonosi 

szerkezetében  bekövetkezett  változásokat  az  Országos  Rádió  és  Televízió  Testület 

irodájának  is.  Az  ORTT  maga  hoz  határozatot  a  tulajdonosi  szerkezetben  beállt 

változásokról,  ha regionális  vagy országos műsorszolgáltatókról  van szó,  s  ezeket  az 

eseteket  részletesen  taglalják  a  testület  által  az  Országgyülésnek  benyújtott  éves 

jelentésekben is.  Az  éves  jelentés  a  törvény természeténél  fogva nyilvános,  ám nem 

érhető  el  az  ORTT  honlapján,  sőt  még  egy  nyomtatott  példány  megszerzése  is 

meglehetősen nehézkes. Noha az éves jelentés ilyetén kezelése bírálat tárgya, az ORTT 

mégis  ragaszkodik  ehhez  a  gyakorlatához,  mondván:  nem  az  ő  kötelessége  az  éves 

jelentés közzététele vagy a nyilvánosságnak a műsorszolgáltatók tulajdonosi körének 

változásáról  való értesítése.  (A kézirat  lezárása óta ezen a  téren örvendetes változás 

történt: az ORTT – részben talán a bírálatok hatására – változtatott gyakorlatán, s ma 



már  honlapján  elérhetők  az  Országgyűlésnek  benyújtott,  jelenleg  az  1996  és  2003 

közötti beszámolók – A fordító megjegyzése.)

A  helyi  műsorszolgáltatókról  érdemi  információ  megszerzése  sok  esetben  rendkívül 

bonyolult.  Számos  helyi  műsorszolgáltató  elmulasztja,  hogy  jelentse  a  tulajdonosi 

változásokat  az  ORTT-nél  és/vagy  a  Cégbíróságon,  s  mivel  nincsenek annyira  szem 

előtt, így többnyire meg is ússzák a dolgot.

A  Gazdasági  Versenyhivatal  megfelelő  gyakorlatot  követ  határozatai  nyilvánosságra 

hozatalával: 1997 óta mindegyik ingyenesen elérhető interneten. Az összeolvadások és 

felvásárlások gazdasági elemzése is része e határozatoknak, s értékes segítséget nyújt a 

nyilvánosságnak (újságíróknak, médiaszakértőknek és más érdeklődőknek) ahhoz, hogy 

megértsék a versenybíróknak a folyamodványok elbírálása során elfoglalt álláspontját.

5. A média állami támogatása

Három  fontos  állami  pénzalap  létezik,  amely  a  pályázati  úton  támogatást  nyújt 

általában a  kulturális  ágazatnak,  illetve  konkrétan a  médiaszektor  résztvevőinek,  de 

alapelv, hogy újságkiadásra egyik sem ad szubvenciót.

A Nemzeti Kulturális Alap különböző művészeti, irodalmi, történelmi, színházi és egyéb 

kiadványok (havi és negyedéves periodikák), valamint néhány általános, társadalmi és 

politikai  tartalmú  havi  folyóirat  megjelentetését  támogatja.  A  Magyar  Mozgókép 

Alapítvány  ténykedése  szűkre  szabott:  a  magyar  filmágazat  áll  figyelme 

középpontjában.

A  Műsorszolgáltatási  Alapot  a  médiatörvény  hozta  létre  az  állami  költségvetés 

rendszerén kívüli elkülönített alapként (77. és 78. cikkely), amelynek feladata 

a  közszolgálati  műsorszolgáltatás,  a  közműsorszolgáltatók,  a  nem  nyereségérdekelt 

műsorszolgáltatók,  a  közszolgálati  műsorok  és  műsorszámok támogatása.  Fő  célja  a 

kultúra  megőrzése  és  továbbfejlesztése,  a  műsorok  sokszínűségének  biztosítása, 

valamint  az  e  törvényben  meghatározott  egyéb  feladatok  támogatása  (például  a 

kábelrendszerek korszerűsítése). A műsorszolgáltatók által fizetett különböző díjak és 

az előfizetési díj egy része szolgál alapul a Műsorszolgáltatási Alap finanszírozásához. 

Az  1997  közepétől  2003  közepéig  eltelt  hat  év  alatt  a  Műsorszolgáltatási  Alap  45 

pályázatot  bonyolított  le,  és  ezek  során  az  ORTT  13  milliárd  forintot  osztott  szét 

(Csányi,  2003:  185),  amely  összeg  a  hat  évre  számított  245 forint/euró  súlyozatlan 

árfolyamátlagot alkalmazva körülbelül 53 millió eurót tesz ki. 

Az  ORTT-nek  jogában  áll,  hogy  a  törvény  által  szabott  keretek  közt  döntsön  a 



támogatandó műfajokról és a támogatási összegekről. Ami az audiovizuális programok 

készítésének támogatását illeti, a fikciós alkotások kategóriájában a gyermekműsorok, a 

hír-  és  közérdekű  műsorok,  valamint  a  filmek  (dokumentumfilmek,  rajzfilmek  és 

színdarabok) vezetik a listát (5,5 milliárd forint, vagyis 22,5 millió euró 1997 és 2001 

között). A Műsorszolgáltatási Alap keretének felhasználásával megcélzott másik fontos 

szektor  a  kábelrendszerek  kiépítése  és/vagy  fejlesztése  a  kisebb  falvakban  és 

városokban (5,1 milliárd forint, azaz 20,9 millió euró 1997 és 2002 között). Az ORTT 

tagjai eseti alapon szakértőket kérnek fel a benyújtott támogatási kérelmek vizsgálatára 

és  értékelésére.  A  bizottsági  szakértők  egyszerű  többségi  szavazással  jutnak 

megállapodásra, s javaslatukat a kérelmek ügyében végső döntést meghozó Testület elé 

terjesztik.

A támogatás teljes összege (vagy az éves átlaguknak megfelelő 8,8 millió euró) nem 

tűnik  túl  magasnak,  ha  a  Magyar  Televízió  Rt-nek  –  a  fő  közszolgálati  televíziós 

műsorszolgáltatónak 2003-ban nyújtott 28 milliárd forintos (115,2 millió eurós) állami 

támogatással vetjük egybe. A Műsorszolgáltatási Alap adományai mindazonáltal fontos 

szerepet  játszottak  az  ágazatban,  de  mivel  a  hivatalban  levő  kormányzat  2002-ben 

gyakorlatilag  eltörölte  az  előfizetési  díjakat,  az  Alap  törvény  által  garantált  forrásai 

jelentősen csökkentek.

A  medivállalkozásoknak  szánt  formális  állami  támogatások  mellett  természetesen 

létezik egy másik, kevésbé átlátható típusa is az állami segítségnek. Ezt a támogatások 

“szürke  zónájának”  nevezhetnénk,  amely  a  kormányszervek,  állami  tulajdonú 

vállalatok,  önkormányzatok,  illetve  az  olyan  közalapítványok  sajtóhirdetéseiben 

nyilvánul  meg,  amelyek kuratóriumaiban  a  hatalmon levő  kormány  által  kinevezett 

tagok ülnek. Nem könnyű megbecsülni az így elköltött összegeket, de a legtöbb szakértő 

egybehangzóan úgy véli, hogy az összes (2002-ben mintegy 500 millió eurós) hirdetési 

kiadás  úgy  nyolc–tíz  százaléka  minősíthető  ilyen,  “nem  piaci  erők  által  diktáltnak” 

(Gálik, 2003). Ha ez a becslés helyes, akkor a szürke zónába eső médiatámogatás súlya 

Magyarországon  jóval  nagyobb,  mint  a  hivatalos,  többé-kevésbé  átlátható  állami 

támogatásoké.

6. A médiát érintő jogszabályok és szerkesztői függetlenség

A  médiát  érintő  jogszabályok  nem  foglalkoznak  közvetlen  módon  a  szerkesztői 

függetlenség kérdésével. Ám a médiatörvény 29. cikkelye előírja, hogy a közszolgálati 

műsorszolgáltatóknak külön, “házon belüli” szabályzatot (gyakorlati iránymutatót) kell 

készíteniük  és  alkalmazniuk.  A  Magyar  Rádió  Rt.  Közszolgálati  Műsorszolgáltatási 

Szabályzata  (Művelődésügyi  Közlöny,  1998.  február  17.)  például  egy  egész  fejezetet 

szentel a szervezeten belüli újságírói függetlenség biztosítása feltételeinek: ez a XIV., a 



műsorkészítők függetlenségéről szóló fejezet. E fejezet néhány rendelkezését idézzük az 

alábbiakban:

“(1) A műsorkészítő munkáját a jogszabályok és a Magyar Rádió Rt. szabályzatainak 

megfelelően,  lelkiismerete  és  tudása  szerint,  függetlenül  végzi.  A  műsorkészítéssel 

összefüggésben csak a felelős szerkesztő, illetve a Magyar Rádió Rt. vezetői utasíthatják.

(3)  A  műsorkészítő  nem  kötelezhető  meggyőződésével  ellentétes  tartalmú  műsor 

készítésére, vagy abban való közreműködésre.

(5)  Minden  olyan  esetben,  amikor  kísérlet  történik  a  műsorkészítői  függetlenség 

megsértésére, a műsorkészítő köteles erről felettesét tájékoztatni. Indokolt esetben a 

műsorkészítőnek  jogában  áll  egyidejűleg  a  Magyar  Rádió  Közalapítvány 

Kuratóriumához is fordulni. A Magyar Rádió Rt. vezetése a tudomására jutott esetekről 

haladéktalanul tájékoztatást ad a Kuratóriumnak.”

Ez  a  működési  kódex  olyan  szabályokat  fogalmaz  meg,  amelyeket  a  szerkesztői 

szabadság  keretének  tekinthetünk.  Emellett  mindkét  nagy  kereskedelmi  televíziónál 

elfogadtak  a  hír-  és  közérdekű  műsorokra  vonatkozó  valamifajta  irányelveket.  A 

legtöbb, ami elmondható, hogy e szabályokról soha nem folyt nyilvános szakmai vita.

7. Médiapiac, privatizáció és tulajdonosi szerkezet

7.1. A médiapiac kialakulása

A privatizáció, netán a kiárusítás kifejezés használata a magyar médiapiacra alkalmazva 

némiképp  félrevezető,  már  ami  a  dolog  tartalmi  részét  illeti.  A  napilap-  és 

magazinszférában 1988-ban jelentek meg új játékosok a színen.  A négy nagy állami 

vagy  párttulajdonban  levő  kiadóvállalatot  nem  privatizálták,  azok  egyszerűen 

összeomlottak,  és  eltüntek  a  piacról.  Az  önkényuralmi  politikai  rendszerről  a 

demokráciára  való  politikai  átmenet  különleges  körülményei  tömegesen 

alkalmazhatóvá tették a privatizáció rendkívüli módszerét: maguk az újságírók, nem 

pedig az állam képviselői szabták meg a privatizációs folyamat tempóját és feltételeit 

(spontán privatizáció).  Az újságírók kezdtek tárgyalni  a potenciális  beruházókkal,  és 

meggyőzték őket, hogy fektessenek be már a piacon levő napilapok kiadásába (Jakab & 

Gálik, 1991). Emellett rövid idő alatt rengeteg új publikáció tűnt fel. Zömük bulvárlap és 

a fogyasztói magazin volt, mivel a külföldi szakmai befektetők gyorsan megjelentek a 

liberalizált  kiadói  ágazatban,  s  hamarosan megszüntették  az  ilyen kiadványok iránti 

kereslet, illetve azok kínálata közt tátongó rést.

A két állami műsorszolgáltató egyeduralma de iure 1989-ben szünt meg, amikor néhány 



kis magáncsatornának sikerült különböző módon sugárzási engedélyt szerezni, ám ezek 

a  kis  csatornák nem voltak  képesek  de  facto  megtörni  az  állami  műsorszolgáltatók 

monopóliumát. Az országos és körzeti kereskedelmi műsorszolgáltatók (valamennyiben 

külföldi szakmai befektetők domináltak) engedélyezési  folyamata több mint egy évig 

tartott, így azok csak 1997 októberében léphettek színre.

7.2. A legnagyobb médiavállalkozások tulajdonosi szerkezete

7.2.1. A nyomtatott sajtó piaca

Magyarországon  a  három  legnagyobb  példányszámú  napilap  a  sajtópiac  három 

különböző  szegmensét  –  ingyenes  napilap,  politikai  napilap  és  bulvárnapilap  – 

képviseli,  hogy  a  napilap-szektor  e  hármas,  széles  körben  használt  és  általánosan 

elfogadott felosztását alkalmazzuk. A példányszám-adatokat a 

Magyar Terjesztés Ellenőrző Szövetség (MATESZ) – a vezető magyarországi kiadók és 

hirdetési ügynökségek közös vállalkozása – méri és hitelesíti.

A MATESZ  terjesztési  adatait  valamennyi  piaci  szereplő  a  piaci  pozíciók  reális 

mérőszámaként fogadja el, s ezek az adatok mind néhány szakmai kiadványban, mind – 

ingyenes  regisztrációt  követően  –  online  is  elérhetők.  A  három  legnagyobb 

példányszámú országos napilapot különböző médiacégek adják ki,  de mindegyikben 

külföldi szakmai befektetők dominálnak. A legnagyobb példányszámú politikai napilap, 

a Népszabadság esetében viszont egy (történetesen a Magyar Szocialista Párthoz közel 

álló)  magyar  jogi  személy,  a  Szabad  Sajtó  Alapítvány  befolyásoló  részesedéssel 

rendelkezik a kiadóban, amint azt a 3. táblázat mutatja:

A három legnagyobb példányszámú magyarországi napilap 2003-ban

Cím Típus Napi  példányszám 

(ezer darab)

Kiadó

Metró ingyenes       317 MTG Metro Gratis Kft.

Blikk bulvár       242 Ringier Kiadói Kft. (Ringier A.G.)

Népszabadság politikai       181 Népszabadság Rt.

Forrás: MATESZ



A három legnagyobb példányszámú napilap kiadójának tulajdonosi szerkezete 2003 

végén

Cím Tulajdonos Tulajdoni hányad

Metró Metro International (MTG) 90 %

Egy természetes személy 10 %

Blikk Ringier Kiadó Kft. 100 %

Népszabadság B.V. Tabora (Ringier Rt.) 49,97 %

Bertelsmann A.G. 17,68 %

Szabad Sajtó Alapítvány 26,50 %

Népszabadság Egyesület 5,50 %

Szerkesztőség 0,40 %

Forrás: Cégbíróság, Gazdasági Versenyhivatal

2003  végén  12  országos  napilap  -  négy  politikai  napilap,  három  bulvárlap,  egy 

sportnapilap, két gazdasági napilap, egy apróhirdetésekre szakosodott, s egy ingyenes 

terjesztésű napilap – volt a piacon.

Nem ingyenes terjesztésű országos napilapok példányszáma típusonként és kiadónként 

2003-ban (ezer példány)

Tartalom

Általános Szakosított

Politikai Bulvár Sport Üzleti Apróhirdetés

Ringier Kiadó Kft. 35 242 92 369

Népszabadság Rt. 181 181

Nemzet Kft. 81 81

Híd Rádió Rt. 66 66

Som Média Rt.. 45a 45

Editorial Kft. 28 28

Expressz Rt. 22 22

Zöld Újság Rt. 12 a 12

Napi Gazdaság Kft. 9 a 9

Σ 325 353 92 21 22 813

Forrás: MATESZ, illetve az a-val jelölt adatok becslések



Említésre méltó, hogy a piacon levő négy országos politikai napilap címe azonos a már 

1988 előtt is létezőkkel.  Természetesen azóta a négy politikai napilap minden egyéb 

jellemzője  (kiadójuk,  tartalmuk,  méretük,  dizájnjuk,  nyomásuk,  terjesztésük,  piaci 

helyzetük, stb.) jócskán megváltozott, de címeik, amelyek márkanévként szolgálnak az 

újságkiadásban,  megmaradtak.  Az  ágazat  elemzői  közt  széles  körben  vallott  nézet 

szerint az országos politikai napilapok részpiaca túltelített, s a piaci tényezők csupán 

két lap fennmaradását teszik lehetővé: a középbal irányultságú  Népszabadságét és a 

középjobb beállítottságú Magyar Nemzetét (Gálik & James, 1999).

A középjobb jellegű politikai napilapot a Nemzet Kiadó Kft. adja ki, amely nagyobbrészt 

egy magyar természetes személy tulajdonában van, aki történetesen a Magyar Nemzet 

főszerkesztője. A leggyengébb helyzetű napilap, a baloldali  Népszava a szerkesztőség 

munkatársainak tulajdonában áll, a negyedik, a középbal beállítottságú Magyar Hírlap 

pedig a Ringier  csoporthoz tartozik Ez a részpiac  de facto zárt,  az 1990-es években 

piacra lépett  mindhárom kísérlet  kudarcot  vallott,  s  aligha várható,  hogy új  napilap 

jelenik meg itt a közeljövőben.

Az országos napilapok példányszámának vizsgálata azt jelzi, hogy a politikai napilapok 

az elmúlt  négy évben lassan,  de  biztosan teret  veszítettek (lásd  az  5.  táblázatot).  A 

bulvárlapok példányszáma viszont nő, annak a kifinomult, gondosan megtervezett – s 

médiapartnerségnek nevezett – együttműködésnek köszönhetően, amely e lapok kiadói 

és  a  két  nagy  kereskedelmi  tévécsatorna  között  kialakult.  Az  1998-ban  beindított 

ingyenes napilap stabilizálni látszik piaci helyzetét.

Országos napilapok példányszáma 1999-2003 között (ezer példány)

Tartalom 2000 2001 2002 2003

Politikai 356 341 335 325

Bulvár 178 264 326 353

Ingyenes 

terjesztésű

220 280 321 317

Forrás: MATESZ, illetve becslések

Ami a legnagyobb példányszámú hetilapokat és/vagy hírmagazinokat illeti (kizárva e 

körből  a  napilapok vasárnapi  kiadásait),  a  két  vezető  pozíciójú  kiadványt,  valamint 

kiadóik tulajdonosi szerkezetét az alábbi, 6. és 7. táblázat mutatja be:



6. táblázat

A két legnagyobb példányszámú politikai hetilap néhány adata 2003-ban

Cím Típus Heti  példányszám 

(ezer darab)

Kiadó

Szabad Föld   hetilap 160 Geomédia Rt.

HVG hírmagazin 108 HVG Rt.

Forrás: MATESZ

7. táblázat

A vezető hetilapok kiadóinak tulajdonosi szerkezete 2003 végén

Kiadó Tulajdonos Tulajdonosi részesedés

Geomédia Rt. Láng Holding Rt. 1442 részvény

Promedia 58 részvény

HVG Rt. WAZ 75 %

Alkalmazottak összesen 25%

Forrás: Cégbíróság

A két hetilapnak világosan eltérő olvasóközönsége és piaci értéke van. A Szabad Föld az 

alacsony  jövedelmű,  vidéki  népességet  célozza  meg,  s  példányszáma  az  elmúlt 

évtizedben  csökkent.  A  HVG-nek  a  magasabb  jövedelmű  rétegekhez  tartozó 

olvasóközönsége  és  stabil  példányszáma  van,  ráadásul  a  hirdetési  piacon 

megkülönböztetett pozíciót vívott ki magának: kétségkívül a legjövedelmezőbb újság a 

politikai napi- és hetilapok sorában.

A  megyei  lapok  piaca  Magyarországon  nagyon  erős.  2003-ban  a  megyei  napilapok 

összesített példányszáma megközelítette az országos lapokét, ha ez utóbbiak közé nem 

számoljuk  bele  az  ingyenes  terjesztésű  Metrót.  A  megyei  napilapok  hitelesített 

példányszáma 755 ezerre rúgott ebben az időszakban, s a 18 megyei napilap négy kiadó 

tulajdonába tartozott, amint azt a 8. táblázat adatai mutatják:



8. táblázat

Megyei napilapok összesített napi példányszáma kiadónként, 2003-ban

Kiadó Újságjainak száma Összesített  példányszám 

(ezer darab)

Axel Springer Magyarország Kft. 8 247

WAZ 4 219

Vorarlbelger Medienhouse 3 157

Daily Mail Group Trust 3 132

Összesen 18 755

(Forrás: MATESZ, Cégbíróság)

Az Axel Springer Magyarország Kft. a német Axel Springer Verlag A.G. tulajdona (93,5 

százalékos többségi részesedés), valamint a Magyarországon bejegyzett Vinton Kft-é, 

amelyet teljes mértékben két magyar természetes személy birtokol.

Ezen a körön kívül létezik még egy kisebb vidéki napilap és volt egy gyenge pozíciójú 

budapesti napilap is (ez utóbbi azonban 2004 januárjában csődbe ment), példányszám-

adatok ezekről nem érhetők el, a becslések 12, illetve 22 ezer körül mozognak.

A vidéki sajtópiac az “egy megye – egy napilap” elv alapján monopolizálódott, csak egy 

olyan  kivétel  van,  ahol  ugyanaz  a  kiadó  a  privatizáció  előtti  időszakból  származó 

mindkét  napilapot  fenntartotta.  A  vidéki  napilapokat  megjelentető  négy  nagy  kiadó 

vertikálisan, jelenleg mindegyik rendelkezik saját nyomdával és terjesztőhálózattal is. 

Legalább egy tucatnyi kísérlet történt 1990, vagyis a megyei napilapok privatizációja óta 

a vidéki napilappiacra való betörésre, de mindegyik kudarccal végződött: az újonnan 

próbálkozók súlyos pénzügyi veszteségeik miatt hamarosan ki kellett, hogy vonuljanak 

a piacról. A dolgok ilyetén alakulása összefügg a helyi újságok piacának sajátosságával, 

azzal, hogy monopolizálódásra hajlamosak, ahol a már jelenlevő vállalkozások minden 

téren előnyt élveznek az oda később behatolni igyekvő kihívókkal szemben. Elméletileg 

természetesen minden piac „megtámadható”, de a gyakorlatban ez az elv már kevésbé 

érvényesül, s Magyarországon szemlátomást ez az utóbbi helyzet a jellemző.

7.2.2. A televíziós műsorszolgáltatás piaca

A televíziós műszorszolgáltatók piaci részesedését különböző módon mérik. A televíziós 

nézettségi  adatokat  az  AGB  Hungary  Kft.  szolgáltatja  a  közismert  nézőmérő 

(peoplemeter) módszerrel, s ezeket az adatokat az ágazatban általánosan elfogadottnak, 

normának tekintik. A tévécsatornák – melyek e szolgáltatás fő igénybevevői – furcsa 



módon  csak  összesített  nézettségi  adatok  közzétételét  engedélyezik  az  AGB-nek, 

konkrét,  külön  műsorokét  már  nem:  ezt  saját  maguk  teszik  meg,  persze  üzleti 

érdekeiknek megfelelően válogatva a legkedvezőbb, legjobb hatás elérésére alkalmas 

számok közül. Léteznek természetesen megbízható nézettségi adatok, mégpedig épp az 

AGB Hungary által  szolgáltatottak,  ám megszerzésük,  ha valaki  nem fizet  elő a  cég 

szolgáltatására, elég nehézkesnek tűnik. Még a két közszolgálati televízió is azt vallja, 

hogy a nézettségi adatok nem tartoznak a nagyközönségre!

A televíziós piac vezető helyéért a két kereskedelmi csatorna, a  TV2 és az  RTL Klub 

versenyez.  Ami a nézettségi arányt illeti,  fej-fej  melletti  a kűzdelem, hiszen mindkét 

csatorna csaknem 30 százalékos nézettséget ért el 2003-ban a négy évesnél idősebb 

lakosság  körében.  Ugyanakkor  az  RTL  Klub helyzete  nézői  jobb  összetételének 

köszönhetően kedvezőbb a hirdetési piacon a TV2-énél: a 18–49 éves korosztályban az 

RTL Klub csatorna a piacvezető.

A  harmadik  kereskedelmi  csatorna,  a  műholdas  sugárzású  és  kábeles  terjesztésű 

VIASAT3 messze lemaradt a két piacvezető mögött a maga 2,4 százalékos nézettségi 

arányával,  de lassan azért  kezd felzárkózni:  a  műsorszolgáltató menedzsmentje  igen 

ambíciózusnak tűnik,  s  néhány népszerű  presztizs-program (például  a  Szex és  New 

York sorozat, vagy az UEFA Bajnokok Ligája mérkőzései élőben stb) sugárzási jogának 

megszerzésével akarja megugrasztani a csatorna nézettségi mutatóit.

9. táblázat

A három legnagyobb televíziós műsorszolgáltató tulajdonosi szerkezete 2003-ban

Műsorszolgáltató  (csatorna 

neve)

Tulajdonos Tulajdoni hányad (%)

MTM-SBS Rt.(TV2) SBS Broadcasting S.A. 81,51

MTM-TV2 Befektetési Kft. 16,00

Tele-München Ferns. Gmbh 2,49

M-RTL Rt. (RTL-Klub) CLT-Ufa S.A. (Bertelsmann A.G.) 49,00

Matáv Rt. 25,00

Pearson Netherlands B.V. 20,00

IKO Group 6,00

Viasat  Hungária  Rt. 

(VIASAT3)

MTG Group

Két természetes személy

95,00

5,00

Forrás: ORTT, Cégbíróság



A  médiatörvény  előírásainak  megfelelően  az  SBS  Broadcasting  Rt.  a  szavazatok  49 

százalékával rendelkezhet (122(2) cikkely), így ebben az esetben a tulajdonosi arány és 

a szavazati jog eltérő mértékű: a szavazati jogok megoszlása 48,99, 27,61, illetve 23,4 

százalék.

7.2.3. A rádiós műsorszolgáltatás piaca

A rádiós hallgatottsági adatok mérése is különböző módon történik.A két vezető piac- 

és közvéleménykutató cég, a SZONDA IPSOS és a GfK üzleti társulása szolgáltatja az 

adatokat,  amelyeket  hitelesként  fogadnak  el,  s  a  hirdetők  is  ezeket  használják.  Az 

úgynevezett  nemzeti  média  analízis  adatai  nem  nyilvánosak,  mint  ahogy  magát  a 

felmérést is  – akárcsak egy terméket – pénzért adják el bárkinek, aki hajlandó érte 

fizetni. A rádiós műsorszolgáltatók is ugyanazt a gyakorlatot követik a hallgatottsági 

adatok közzétételével, mint a televíziós társaságok. Említésre méltó azonban, hogy a 

Gallup Hungary Kft. hallgatottsági adatai nyilvánosak, s online is elérhetőek ingyenes 

honlapján.  (A Gallup Hungary végzi a hallgatói felméréseket a közszolgálati radió, a 

Magyar Rádió Rt. számára.)

A  Sláger  Rádió  Műsorszolgáltató  Rt.  vezetése  által  rendelkezésünkre  bocsátott 

információk arra utalnak, hogy a két nagy, országos lefedettségű kereskedelmi rádió 

nagyjából  hasonló  hallgatottsági  aránnyal  dicsekedhet:  a  15  évesnél  idősebb 

korosztályokban a Danubius csatorna hallgatottsága 25 százaléknál kicsivel magasabb, 

míg a Sláger csatorna 25 százaléknál valamivel alacsonyabb (ezek az adatok mellesleg 

nem térnek el jelentős mértékben a Gallup által közölt hallgatottsági mutatóktól).  A 

legnagyobb  körzeti  rádiócsatorna,  a  Juventus a  harmadik  helyen  áll  a  maga  6,4 

százalékos  hallgatottsági  arányával,  de  a  Juventus helyi  rádióállomások  hálózatára 

épül,  s  ezt figyelembe véve akár tíz  százalék körüli  hallgatottsági arányt is  elérhet a 

piacon. Ami a tulajdonosi szerkezetet illeti, azt a 10. táblázat mutatja:



10. táblázat

A három legnagyobb rádiós műsorszolgáltató tulajdonosi szerkezete 2003 végén

Műsorszolgáltató  (csatorna 

neve)

Tulajdonos Tulajdoni hányad (%)

Országos  Kereskedelmi 

Rádió  Rt.  (Danubius 

Rádió)

Advent International 100,00

Sláger  Rádió  Műsorszolg. 

Rt. (Sláger Rádió)

Emmis  Broadcasting  International 

Corporation

54,00

Credit  Suisse  First  Boston  Radio 

Operating B.V.

20,00

Szuper Expressz Kft. 15,00

Magyar Kommunikációs Befektetési 

Kft.

5,50

CSFB Rádió  (Hungary)  Befektetési 

Kft.

        5,50

Juventus  Kereskedelmi, 

Szolgáltató és Ügynöki Kft. 

(Juventus Rádió)

Metromedia International Inc.

Metromedia  International 

Consulting Services Inc.

       53,00

       47,00

Forrás: ORTT, Cégbíróság

7.2.4. Rádiós és televíziós műsorszolgáltató hálózatok

Technikai  szemszögből  az  országos  földi  sugárzású  kereskedelmi  műsorszolgáltatók 

maguk is hálózatot alkotnak, s a magyar médiapiac jellegzetességeit alapul véve nem is 

hagynak  sok  teret  a  regionális  és/vagy  helyi  műsorszolgáltatókból  álló  és  általuk 

megszervezett hálózatoknak. Összesen nyolc valódi rádióhálózat és egyetlen televíziós 

hálózat  működik,  de  –  meglehetősen korlátozott  –  piaci  szerepük részleteiben nem 

mélyedünk el.

Nem  foglalkozunk  e  tanulmányban  a  helyi/regionális  televíziós  piaccal  (ezek 

monopóliumok, s a csatornák többsége a helyi önkormányzat közvetett tulajdonában 

áll),  s  a  helyi/regionális  rádiós  piaccal  sem  (ezek  magántulajdonban  levő, 

monopolhelyzetű állomások a kicsiny, illetve oligopolikus helyzetben levők a közepes 

méretű piacokon).  A helyi  televíziós piacok nem alkalmasak kereskedelmi csatornák 

fenntartására  az  e  piacokon  elérhető  elégtelen  hirdetési  bevétel  miatt.  A  tévés 

műsorszolgáltatástól  eltérően  helyi  és  regionális  kereskedelmi  rádiócsatornák 



fenntartására viszont alkalmasak a helyi és regionális piacok, de – mint azt korábban 

jeleztük – ebben az országban a rádiós ágazatot egyértelműen az országos csatornák 

uralják.

7.2.5. Közszolgálati műsorszolgáltatás: miért tűnik kietlen ugarnak? 

Ami  a  közszolgálati  rádiót  és  televíziót  illeti,  fő  feladatuk  a  sokcsatornás  média 

környezet  piaci  torzulásainak  korrekciója.  Sajnos  a  magyar  közszolgálati 

műsorszolgáltatók nem töltik be ezt a hivatásukat. Ez a témakör olyan kényes és olyan 

összetett, hogy szinte lehetetlen néhány bekezdésben kifejteni.

Az 1990-es évek első fele nem sok változást hozott a korábbi állami radió és televízió 

jogi státusában. Bár 1990 júliusában a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki pártok 

megállapodtak két,  nagy társadalmi presztizzsel  rendelkező személyiség jelöléséről  a 

Magyar Rádió, illetve a Magyar Televízió elnöki posztjára, s ennek nyomán a Magyar 

Köztársaság államfője ki is nevezte őket, nem volt jogkörük a két medium államiból 

közszolgálativá  való  alakításához.  Valójában  az  új,  demokratikusan  megválasztott 

kormányzat sem tudott ellenállni a csábításnak, s beavatkozott a két műsorszolgáltató 

napi ügyeibe. E törekvésük legitimálására a megszokott, régi mentséget hangoztatták, 

amely  mindenkinek  jó  ideje  ismerősnek  tűnhetett:  az  ország  az  átmenet  hosszú 

folyamatát járja, s a tökéletes demokrácia még nem lehetséges.

Az  1990-ben  hatalomra  került  legtöbb  politikus  úgy  vélte:  a  médiától  általában,  a 

rádiótól és a televíziótól pedig különösen elvárható, hogy az átmeneti időszak érdekeit 

segítse  elő  –  legalábbis  így  értelmezte  feladatukat  a  demokratikusan  megválasztott 

kormány.  Ám  ezt  az  elképzelést  sem  az  ellenzéki  pártok,  sem  a  két  állami 

műsorszolgáltató frissen kinevezett elnökei nem osztották, ezért aztán a kormányzat 

hamarosan meg akart szabadulni e két független gondolkozású értelmiségitől. Mindez 

elkerülhetetlenül az úgynevezett “médiaháborúhoz” vezetett Magyarországon (Hankiss, 

1994), igencsak hasonló módon a Kelet- és Közép-Európa más országaiban lejátszódott 

fejleményekhez.

A  korábbi  állami  műsorszolgáltatókat  a  törvénynek  megfelelően  1996-ban 

közszolgálativá  alakították,  ám  a  rájuk  nehezedő  politikai  nyomás  az  új  jogi 

környezetben is  fennmaradt.  A módszerek persze  változtak,  s  a  politikai  bevatkozás 

intézményesült,  de  úgy  tűnik,  a  végeredmény  ettől  még  nagyjából  ugyanaz  maradt. 

1990 óta mindegyik választás kormányváltozást hozott, s a választások után megszokott 

gyakorlattá vált a vezető újságírók soraiban végrehajtott tisztogatás. A fő közszolgálati 

műsorszolgáltató,  a  Magyar  Televízió  Rt.  1996  óta  öt  elnököt  “fogyasztott  el”.  A 

rendszeres politikai beavatkozásokon túl más tényezők is hozzájárultak a közszolgálati 



szféra  kudarcához  –  ilyenek  voltak  például  a  jogszabályokban  rejlő  hibák,  az 

alkalmazotti hűség hiánya, a pártalapon folytatott szerkesztői gyakorlat,  az újságírók 

szüntelen belharca stb.

Divatos  dolog  világszerte  a  közszolgálati  műsorszolgáltatás  válságáról  beszélni  a 

sokcsatornás  média   korában,  de  a  Magyar  Televízió  Rt.  és  a  Magyar  Rádió  Rt. 

teljesítményének elemzésekor csakugyan nincs a krízisnél megfelelőbb szó (Sükösd & 

Bajomi-Lázár,  2003).  A  magyar  közszolgálati  médiát  politikailag  elfogultnak, 

gazdaságilag  gyengének,  belsőleg  megosztottnak,  s  az  állami  támogatástól  függőnek 

tartják:  önös,  nem pedig  általános  érdekeket  és  értékeket  követnek.  A  közszolgálati 

szektor kudarca megkönnyítette a kereskedelmi műsorszolgáltatók átütő piaci sikerét, 

függetlenül  attól,  hogy  milyen  értékeket  sugallnak  a  kereskedelmi  csatornák. 

Ugyanakkor ami a hír- és közérdekű műsorokat illeti,  nem lehet az embereket azért 

hibáztatni, hogy az információt a szórakoztatás elemeivel vegyítő műsorokat választják 

az állami propaganda helyett: ez a választás teljesen ésszerűnek látszik. Szomorú, hogy 

ez az egyetlen, előre meghatározott választási lehetőség, amivel a közönség szembesül.

Kevés az esély arra, hogy a dolgok a közeljövőben javuljanak, mert a kormányzat és az 

ellenzéki pártok közti kölcsönös bizalmatlanság rendkívül mély: egyelőre nincs kilátás 

olyan kompromisszumra, amely a médiatörvény módosításához vezethetne (az ugyanis 

kétharmados többségű támogatást igényelne a parlamentben).

“Mondjanak bármit a törvények, Közép- és Kelet-Európában nem igazán állnak fenn 

azok a politikai és gazdasági feltételek, amelyek között virágozhatnék a közszolgálati 

média. Igencsak naívnak bizonyult az az elképzelés, hogy ha megszületik a jogállam, 

szabadon  választott  parlamenttel  és  független  igazságszolgáltatással,  akkor  máris 

létrejön az az állapot, amelyben a közakarat demokratikus módon megfogalmazódhat, s 

ennek  megfelelően  születnek  a  döntések.  A  térségben,  tekintet  nélkül  a  jogi 

szabályozásra, az a politikai realitás, hogy a média feletti ellenőrzést mélyen átitatja a 

politika” (Sparks, 1998: 171).

Ez az idézet nem vesztette el sem fontosságát, sem aktualitását, noha Sparks könyvének 

megjelenése óta öt esztendő telt már el. 

7.2.6. Az újságpiac legnagyobb nyomdavállalata

A legnagyobb nyomdaipari vállalatot, a Szikra Lapnyomda Rt-t az 1990-es években két 

lépésben  (1995-ben  és  1999-ben)  privatizálták,  két  nyílt  versenytárgyalás 

meghirdetésével. A vállalat 2003 végi tulajdonosi szerkezetét a 11. táblázat mutatja:



11. táblázat

A Szikra Lapnyomda Rt. tulajdonosi szerkezete 2003 végén 

Tulajdonos Tulajdoni hányad (%)

Láng Holding és Kiadói Rt. 55,74

Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank 19,15

ÁPV Rt. 13,74

Természetes személyek 1,37

Szikra  Lapnyomda  Rt.  (szavazásra  nem  jogosító 

részvények)

10,00

Forrás: Cégbíróság

Bár kétségtelenül a Szikra Lapnyomda Rt. az ágazat legfontosabb szereplője, a vállalat 

piaci  helyzete mégsem annyira kedvező,  mint  azt  egy  kívülálló  látja:  a  nyomdaipari 

társaság 2002-ben veszteséges volt, s kiszorult a megyei napilapok piacáról. A Ringier – 

amely a legnagyobb napilap-kiadó, s a nyomdai szolgáltatások legkomolyabb vásárlója, 

a  jelek  szerint  igen  jó  alkupozícióba  került  a  nyomdával  szemben.  Ha  hihetünk  a 

szakmai körökben keringő pletykáknak, a két fél között elképzelhetőnek tűnik egyfajta 

stratégiai szövetség kialakulása.

7.2.7. A kiadói ágazat legnagyobb terjesztője

Az  újságterjesztés  részben  privatizált,  mióta  a  nagy  francia  szakmai  befektető,  az 

Hachette  1988-ban  4,4  milliárd  forintért  (18,3  millió  ECU)  megvásárolta  a  Magyar 

Posta Rt-től az áruspéldány részlegét, s – mint az alábbi táblázat mutatja – többségi 

részesedést szerzett az új terjesztő vállalatban. 

12. táblázat

A Magyar Lapterjesztő Rt. tulajdonosi szerkezete 2003 végén 

Tulajdonos Tulajdoni hányad (%)

Hachette Distribution Service Rt. 80

KVK Kft. 15

NewCo Kft. 5

Forrás: Cégbíróság

Megemlítendő, hogy nem annyira a napilapok, inkább a fogyasztói magazinok teszik ki 

az áruspéldány-forgalom zömét, emiatt a lapterjesztés meglehetősen széttöredezett: a 

regionális piacok a négy nagy vertikálisan integrált kiadóhoz tartoznak, amelyeket az 



5.2.1  alfejezetben  már  említettünk,  az  egyedi  áruspéldány-eladások  a  Magyar 

Lapterjesztő Rt. intézi, míg az országos lapok házhoz kézbesítése a Magyar Posta Rt. 

kezében maradt.

7.2.8. A legnagyobb médiatulajdonosok

Nincs pontos mérce arra vonatkozólag, melyik a három legnagyobb médiavállalkozás 

Magyarországon. Az Axel Springer Verlag A.G. nyilvánvalóan közéjük tartozik, hiszen 

az  általa  uralt  öt  magyarországi  médiatársaság  összesített  éves  bevétele  2002-ben 

megközelítette  a  20  milliárd  forintot  (82,3  millió  euró).  Az  M-RTL  Klub  Rt.  éves 

bevétele  ugyanebben az évben 21,6 milliárd forintra (88,9 millió euró) rúgott,  így a 

Bertelsmann A.G.-t, a cég fő részvényesét, amely egyben a Népszabadság Rt.-ben (7,2 

milliárd forint nettó bevétel 2002-ben, vagyis 29,6 millió euró) is érdekeltséggel bír, a 

lista második helyezettjének tekinthetjük. Az SBS Broadcasting Rt., a másik országos 

kereskedelmi  csatorna  fő  részvényese  sorolható  a  harmadik  helyre  (16,9  milliárd 

forintos, azaz 69,5 millió eurós éves nettó bevétel 2002-ben). Az európai média-színtér 

más,  jelentős  játékosai  –  például  a  svájci  Ringier  lapkiadó,  a  finn  Sanoma 

magazinkiadó és a német WAZ lapkiadó csak a három nagy nyomában jár.

7.2.9. Médiaprivatizáció és politikai irányultság

A média privatizációja két szakaszra osztható. Kezdetben egyfajta spontán privatizáció 

érvényesült  a  lapkiadásban  (Jakab  &  Gálik,  1991),  s  csak  ezután  következett  a 

jogszabályokra épülő privatizáció. A maguk idejében, 1989–1990 táján lezajlott néhány 

spontán  privatizációs  esetet,  különösen  a  megyei  napilapok  magánosítását, 

botrányosnak neveztek – s teljes joggal –, ám a sors iróniája, hogy ezzel együtt sem 

említhetők egy napon a legnagyobb magyar médiaprivatizációs botránnyal, ahol viszont 

az eljárás végig törvényben lefektetett alapon állt.

Az országos kereskedelmi  televíziós  műsorszolgáltatási  jogosultságok pályáztatását  a 

médiatörvény rendelkezéseiből fakadóan erős jogosítványokkal bíró médiaszabályozó 

intézmény, az Országos Rádió és Televízió Testület intézte. A pályázati feltételek szerint 

a  legalacsonyabb  összeget  (a  minimális  ajánlatot),  amellyel  a  két  frekvencia 

valamelyikének bérleti jogát meg lehetett szerezni, nyolcmilliárd forintban (38 millió 

ECU) szabták meg, emellett a műsorszolgáltatásra vonatkozó néhány minőségi feltételt 

is  teljesíteni  kellett.  Három,  külföldi  szakmai  befektető  által  vezetett  versenytárs 

(mindhárom multinacionális televíziós társaság, konkrétan az RTL, az SBS és a CME) 

indult a kétfordulós versenyben, s az ORTT végül az RTL, illetve az SBS csoport által 

vezetett konzorciumokat hirdette ki győztesként.

Noha  messze  a  legmagasabb  összeget  (58  millió  ECU)  –  az  RTL-nek  a  minimum 



szinten,  tehát  38 millió  ECU-n tartott  ajánlatát  jócskán meghaladva – a  CME által 

vezetett ÍRISZ TV kínálta, ez utóbbi mégis vesztett. Ezt nyílván nem lehetett csak úgy 

lenyelni, ezért a konzorcium 1997-ben bírósági keresetet nyújtott be a Testület döntése 

ellen (Gálik, 1998).

Később  a  Legfelsőbb  Bíróság  ítélete  kimondta:  az  ORTT  megsértette  az  eljárási 

szabályokat, ám mielőtt a következő tárgyalási menet befejeződhetett volna, a CME a 

legeslegutolsó  napon visszavonta  keresetét  (Vrannai,  2000),  s  eladta  magyarországi 

érdekeltségeit az SBS-nek, illetve közvetve az RTL-nek. A magyar állam így mentesült a 

CME-nek járó tetemes kártérítés megfizetésétől, a Testület jó hírneve azonban súlyosan 

csorbult.

Ami az országos kereskedelmi rádiócsatornák engedélyezését, a nyomdai vállalatok és a 

terjesztő cégek privatizációját  illeti,  ezek többé-kevésbé átlátható módon zajlottak,  s 

nem is kavartak különösebb vihart Magyarországon.

A  nagy  médiavállalkozások  üzletpolitikájuknak  megfelelően  igyekeznek  elkerülni  a 

politikai  ügyekbe való belekeveredést.  Elég nagyok és erősek ahhoz,  hogy ne kelljen 

meghajolni a politikusok előtt, s elég óvatosak, hogy ne avatkozzanak a politikába: a 

médiát mindenekelőtt üzletként kezelik. A hír- és közérdekű műsorok a kereskedelmi 

televízióknál  egyre  inkább  infotainment  (szórakoztatással  vegyített  tájékoztatás)-

stílusúvá válnak, a politikai sajtó pedig szintén teret veszít a bulvárlapokkal szemben. 

Friedman híres mondása, 

“The business of business is business” (Lefordíthatatlan szójáték, kb. “az üzletben az 

üzlet  az  üzlet”  –  A  fordító  megjegyzése)  a  magyar  médiában  mindinkább  igaznak 

bizonyul.

8. Szerkesztői függeltenség és oknyomozó újságírás

Amennyire tudni lehet, a három újságírószövetség és a kiadóvállalatok közt nem létezik 

országos szinten kollektív szerződés. Ennek egyik fő oka, hogy az újságírószervezeteket 

túlságosan  lekötötte  a  politikai  harcokban  való  aktív  résztvétel  –  ahelyett,  hogy  az 

újságírók  érdekeit  képviselték  volna  a  kommunizmus összeomlása  után  létrejött  új, 

módosult feltételeknek megfelelően.

Az  alkalmazottak  és  a  menedzsment  között,  valamint  az  ágazati  szakszervezetekkel 

megkötött,  az  alapvető  munkafeltételeket  (bérezés,  munkaterhelés  stb)  magukban 

foglaló kollektív szerződések viszont megszokottak a nagy médiavállalkozásoknál. 

Nagyon kevés olyan hely akad azonban, ahol házon belüli megállapodás jött volna létre 



az újságírók és a kiadók között a szerkesztői politikáról,  s még kevesebb, ahol be is 

tartatják  ezeket  az  egyezményeket.  Mind  a  legnagyobb  példányszámú  politikai 

napilapnál, a Népszabadságnál, mind a vezető heti hírmagazinnál, a HVG-nél létezik a 

szerkesztőségi kollektíva ilyenfajta statutuma. Ez a különleges megállapodás világosan 

kimondja az újságírók függetlenségét  a kiadók üzleti  érdekeitől,  emellett  a  statutum 

kikötéseinek megfelelően mindkét lapnál maguknak az újságíróknak a jogává teszi saját 

főszerkesztőjük  megválasztását.  Mindazonáltal,  amennyire  tudni  lehet,  a  HVG-nél 

erősebben érvényesül az öncenzúra, mint a kiadó oldaláról érezhető nyomás. Mivel a 

HVG teljesen az alkalmazottak egy csoportjának a tulajdona volt,  az újságírók üzleti 

érdekei néha egyfajta öncenzúrát diktáltak. Ugyanakkor a HVG egy jó hírű, független, 

liberális  politikai  magazin,  s  a  kiadói  menedzsment  ismételten  hangoztatja,  hogy  a 

szerkesztői  munka,  illetve  a  hirdetői  tevékenység  egymástól  világosan  elkülönül.  A 

Népszabadság középbal irányvonalat követ,  s  ami szerkesztői függetlenségét  illeti,  e 

téren kevésbé jó a hírneve, mint a HVG-nek.

Amennyire tudni  lehet,  az újságírók szakmai szervezetei  vagy a média önszabályozó 

testületei  nem  teszik  nyílvánosan  szóvá  a  tulajdonosok  kereskedelmi  érdekeinek 

alapján az újságírókra és a szerkesztőkre gyakorolt nyomást. Hasonlóképpen, a szakmai 

szervezetek vagy a médiakutató/monitorozó intézmények nem fednek fel jelentősebb, 

PR-cikkekkel és rejtett reklámokkal összefüggő problémákat sem. Ez nem jelenti persze 

azt, hogy ne lennének komolyabb gondok ezen a területen, vagy hogy ne lehetne hallani 

pletykákat fizetett újságírókról (“bértollnokokról”), akik rendelésre írnak cikkeket, és 

akiknek újságírói produktumai nem valódi újságírói művek, hanem álcázott PR-cikkek 

vagy burkolt reklámok.

Az is gyakori jelenség, hogy az újságok külön mellékleteket jelentetnek meg valamelyik 

ágazatról vagy iparágról (például a vegyiparról, a bankszektorról vagy az energiaiparról 

stb), amelyeket az adott iparág főbb szereplői szponzorálnak. Noha ezek a mellékletek 

nyilván  hasznosak  a  lapoknak  az  extra  bevétel  szempontjából,  az  abban  megjelenő 

cikkeket ugyanazok az újságírók írják, akik általában az adott témával foglalkoznak. Így 

aztán olyan helyzetben találják magukat, hogy épp azokkal az emberekkel készítenek 

PR-interjúkat, akiket máskor, normális esetben cikkeikhez forrásként használnak. S ez 

még a viszonylag legkevésbé káros jelenség, ahhoz képest például, amikor az újságírók 

szabadidejükben  –  tehát  amikor  nem  újságírói  minőségükben  lépnek  fel  –  maguk 

adnak PR-ötleteket némi külön jövedelem érdekében.

A magyar újságírásban nincs közmegegyés a tekintetben, hogyan határozzuk meg az 

oknyomozó  újságírás  fogalmát.  Az  elmúlt  évtizedben  politikai  viták  és  harcok 

helyettesítették a szakmai vitákat. Olyan kérdések maradtak megválaszolatlanul, mint 

hogy milyen szakmai szabályokat kell követniük az újságíróknak, ha oknyomozó jellegű 



cikkeket  készítenek,  milyen  is  egy  ilyen  stílusú  írásmű,  milyen  elvárásokat  kell  a 

szerkesztőknek, illetve az olvasóknak támasztaniuk egy ilyen cikkel szemben.

Az elmúlt pár évben mégis divatos dolog lett oknyomozó újságírásról beszélni minden 

alkalommal, ha egy ellentmondásos ügy adódott,  vagy ha bármilyen botrány tört ki. 

Sajnos ezek az esetek inkább azzal a jelenséggel függnek össze, amit az újságírók maguk 

között  úgynevezett  “dosszié-újságírásként”  emlegetnek:  ha  egy  újságíró  bármikor 

hozzájut  valamelyik  hatóságtól  egy  titkos  vagy  bizalmas  dokumentumhoz,  akkor  – 

függetlenül  attól,  ki  juttatta  ki  az  iratot,  s  milyen  szándékok  húzódnak  meg  az 

információ kiszivárogtatása mögött – mind a szakma képviselői, mind a nagyközönség 

újságírói oknyomozásként kezdi emlegetni, ami történt. Pedig ez igencsak káros az eset 

minden  szereplője,  sőt  még  a  demokrácia  szempotnjából  is,  hiszen  az  oknyomozó 

újságírásnak (az angolszász szóhasználat és gyakorlat alapján) az újságíró saját, önálló 

munkáján és vizsgálódásán kell alapulnia, ahelyett, hogy pusztán valaki más munkájára 

támaszkodna – még ha ez  utóbbi  egy olyan hatóság is,  amelyet  a  korrupció  vagy a 

hatalommal való visszaélés leleplezése céljából hoztak is létre.

Az  itt  leírt  jelenség  annak  a  következménye,  hogy  Magyarországon  hiányoznak  a 

modern  újságírás  “céhes”  hagyományai.  Emiatt  a  kiadók  (noha  a  legtöbb  magyar 

médium nyugati szakmai befektetők tulajdona) nem bátorítják az oknyomozó jellegű 

újságírást  elkülönített  pénzügyi  keretből,  netán  a  lapoknál  vagy  a  televíziós 

csatornáknál külön csoportok létrehozásával. Azon ritka, elszigetelt esetek során pedig, 

amikor mégis megkíséreltek egy oknyomozó részleget létrehozni  a szerkesztőségben, 

vagy legalább megadták a lehetőséget néhány kiemelkedő tekintélyű újságírónak, hogy 

egy fontos témakörön dolgozzon, akkor a szerkesztőségi kollektíva hajlamos volt erre 

irigykedéssel reagálni. Sokszor a tervezett írás meg sem jelent végül, vagy azért, mert 

soha nem fejezték be, vagy azért, mert a szerkesztő, netán a kiadó úgy döntött, elkerüli 

a vélhetőleg bekövetkező, fölösleges konfliktusokat.

Magyarországon 1991 óta ténykedik a Pulitzer-emlékdíj bizottság. Az egyik kategória, 

amelyben évről-évre díjat osztanak, az oknyomozó újságírásé. Ám mivel nem létezik 

szakmai  egyetértés  abban,  mi is  az  az  oknyomozó újságírás,  nehéz lenne bármilyen 

következetességet  felfedezni  a  bizottság  logikájában,  melynek  alapján  az  elmúlt  tíz 

évben az újságírókat jutalmazták.  Hasonlóképp, egy új  alapítványt  is  létrehozott  két 

évvel ezelőtt három magánszemély egy 35 éves korában rákban elhunyt magyar újságíró 

emlékére. Az alapítvány évente díjat (s hozzá tekintélyes összegű pénzjutalmat) ad a 

legjobbnak ítélt  oknyomozói  jellegű munkáért,  de  az általánosan elfogadott  szakmai 

normák hiánya kikezdi az eredeti szándék hitelességét.



9. Következtetések

A médiatulajdon Magyarországon meglehetősen koncentrált, s a legtöbb médiaágazatot 

külföldi  vállalkozások  uralják.  A  külföldi  tulajdon  magas  aránya  részben  a 

médiaágazatok  globális  jellegével  magyarázható  –  főként  a  kereskedelmi 

televíziózásban  és  a  fogyasztói  magazin-kiadásban  –,  de  néhány  más,  különleges 

tényező hatása is érvényesül.

A  politikai  napilapok  privatizációjára  visszatekintve,  csakugyan  volt  bizonyos 

összefüggés  a  külföldi  tulajdonosok  behatolása  és  a  privatizáció  tempója  között.  A 

politikai  rendszerben  végbemenő  változások  kezdetén  egyre  világosabbá  vált,  hogy 

némelyik frissen megjelenő politikai erő meg akarja tartani a korábbi állami és/vagy 

pártlapokat,  hogy  bebiztosítsa  támogatásukat  az  átmenet  során.  Ezt  a  törekvést  a 

spontán privatizáció húzta keresztül, amelyet maguk az újságírók is támogattak.

Nincs  nyoma  annak,  hogy  a  politikai  napilapok  külföldi  tulajdonosai  meg  akarják 

szabni  a  szerkesztői  irányvonalat,  vagy  hogy  be  akarnának  avatkozni  a  politikai 

napilapok napi ügyeibe. Ironikusnak tűnhet, de ettől még igaz, hogy mind a szakma, 

mind a köznapi emberek éppen azt a két országos politikai napilapot tartják pártlapnak, 

amely  magyar  tulajdonban  van.  Természetesen  önmagában  semmi  baj  nincs  a 

pártlapokkal, ám ezeknél a szerkesztői irányvonal és a tulajdonos közti kapcsolat – ha 

összehasonlítjuk a többségi külföldi tulajdonban levő újságokkal – szembeötlően jóval 

erősebb.

A  pártlapokkal  Magyarországon  az  a  probléma,  hogy  szerkesztőik  nem  hajlandók 

elfogadni az újságírói szakmai követelményeket, s nem adják meg a kellő tiszteletet a 

más lapoknál dolgozó kollégáknak. A “két magyar világ” közti mély politikai szakadék 

jól  tükröződik  a  politikai  sajtóban,  s  a  véleményformáló  újságírók  nem  képesek 

követésre alkalmas, mások számára is elfogadható követelményrendszert felállítani.

A bulvársajtó és a fogyasztói magazinok kiadói eltérő irányvonalat követtek. A piacon 

levő  legtöbb  lapjuk  új,  a  külföldi  kiadók  a  fejlett  médiapiacokon  szerzett 

tapasztalataikra támaszkodva alapították őket. Hazai, telített piacaik “űzték” a kiadókat 

Közép-Kelet-Európa feltörekvő piacgazdaságaiba (beleértve Magyarországot is), ahol az 

efajta  sajtótermékek  piaci  kínálatában  mutatkozó  hiány  gyorsan  eltünt.  Az  ilyen 

kiadványoknál dolgozó újságíró feladata látnivalóan nem több, mint hogy szórakoztassa 

a nagyközönséget.

Ami az elektronikus médiát illeti, a kereskedelmi televíziók öt év alatt meghódították a 

médiapiacot.  Programjaik  a  “főáramnak”  számító  kereskedelmi  értékeket  és  a 

fogyasztói kultúrát részesítik előnyben. Mindezt hatékonyan teszik, kihasználva azokat 



a jelentős beruházásokat, amelyeket tulajdonosaik 1997 óta végrehajtottak. Nem sokat 

törődnek  a  politikával:  az  általuk  sugárzott  hír-  és  közérdekű  programok  az 

infotainment műfaját képviselik. Az önszabályozás nem tűnik szervezeti erősségüknek, 

s nem mutatják jelét a kellő társadalmi felelősségnek, amelyet pedig viselniük kellene a 

jelenkori Magyarországon.

A legnagyobb médiumok tulajdonosai és kiadói nyilvánvalóan nem tagjai a megbukott 

kommunista  rendszer  korábbi  nomenklatúrájának.  A  médiapiacon  történt  állami 

beavatkozások, amelyeket 1990 óta minden kormányzat kisebb-nagyobb vehemenciával 

gyakorolt, igen kevés sikert hoztak számukra a kiváltott társadalmi károkhoz képest. A 

magyar média színpadán – akár tetszik ez valakinek, akár nem – a piaci erők játsszák a 

főszerepet.  Márpedig  a  médiapiacok  a  saját  törvényeiknek  megfelelően  működő 

médiapiacok,  így  a  produktumaik  szükségképpen megmaradnak az e  struktúra által 

megszabott keretek közt.

A közszolgálati szektor feladata főként az, hogy korrigálja a piacból fakadó hibákat és 

hiányosságokat,  s  hogy audiovizuális  “kívánatos jószágokkal”,  vagyis érdemi,  értékes 

audiovizuális  programokkal  szolgálja  ki  a  közönséget,  ám  ez  mindeddig 

végrehajthatatlan  feladatnak  bizonyult  Magyarországon.  E  tény  meglehetősen 

elszomorító, de ezért kizárólag magunkat hibáztathatjuk. S megfordítva, senki más nem 

tud változtatni ezen a helyzeten, csak mi magunk. Ez akár reményteljes, de akár komor 

következtetésnek is tűnhet. De hát jusson eszünkbe az ismert hasonlat az éppen ötven 

százalékig megtöltött üvegről: az most félig üres vagy félig teli?! Mindenki döntse el 

maga!

Angolból fordította Elekes Éva és Szegő Gábor



Irodalom

Csányi K. (2003) A Műsorszolgáltatási Alap.  In: Enyedi Nagy M. & Polyák G. & dr. 

Sarkady I. (szerk.) Médiakönyv 2003. Budapest: ENAMIKÉ

Doyle, G. (2002) Understanding Media Economics. London: Sage Publications.

Gálik M. (1998) Who laughs last… Film and Television Broadcasting in Hungary. In: P. 

B. Boorsma, A. van Hemel and N. van der Wielen (eds) 

Privatization and Culture. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Gálik, M.  & James,  B.  (1999)  Ownership  and control  of  the  Hungarian  press.  The 

Public, Journal of the European Institute for Communication and Culture, Vol. 6 (1999) 

2.

Gálik M. (2003) Médiagazdaságtan. Budapest: Aula Kiadó.

Hankiss, E. (1992) The Hungarian media’s war of independence: a Stevenson Lecture 

1992, Media, Culture and Society, Vol. 16 2.

Jakab, Z.  & Gálik, M. (1991)  Survival,  Efficiency,  Independence  -  The  Presence  of  

Foreign  Capital  in  the  Hungarian  Media  Market. The  European  Institute  for  the 

Media, Manchester Mediafact, September 1991, p. 54.

McQuail,  D.  (1994)  Mass  Communication  Theory. Third  Edition,  London:  Sage 

Publications.

Picard, R. G. (1989) Media Economics. Newbury Park: Sage Publications.

Sánchez-Tabarnero, A. & Carvajal, M. (2002)  Media Concentration in the European 

Market. 

New Trends and Challenges. Pamplona: Universidad de Navarra.

Sükösd, M.  & Bajomi-Lázár, P. (2003)  The Second Wave of  Media  Reform in  East 

Central Europe. In: Sükösd, M. & Bajomi-Lázár, P. (eds) 

Reinventing Media – Media Policy Reform in East Central Europe. Budapest: Central 

European University Press.

Sparks,  C.  (1998)  Communism,  Capitalism  and  the  Mass  Media.  London:  Sage 

Publications.



Vrannai, K. (2000) Key Players Close Hungary’s TV3. TV EAST EUROPE, March.

Magyar  Rádió  Részvénytársaság:  Közszolgálati  Műsorszolgáltatási  Szabályzat  (1998) 

Művelődésügyi Közlöny, XLII. évf. 5. sz. (február 17.)

Interjúk

Interjú Dr. Bayer Józseffel, az Axel Springer Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójával, 

Budapest, 2003. november 6.

Interjú Dr. Bodócsi Andrással, a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsának tagjával, 

Budapest, 2003. december 18.

Interjú  Dr.  Nagy  Krisztinával,  az  Országos  Rádió  és  Televízió  Testület 

osztályvezetőjével, Budapest, 2003. november 11.




